jaja, den är bara otur

ingen simtur idag heller. jävla satan vad jag är irriterad. men det är inget som kan hjälpas. funkar det inte så funkar det inte. konstigt bara att de som börjat volontära efter mig redan är klara, just på grund av att jag är barnvakt och har annat för mig på eftermiddagarna. men nu tycker till och med alla andra volontärer att det börjar bli konstigt, och en kille erbjöd till och med sin plats till mig. MEN eftersom jag inte är färdigutbildad så kan jag inte ta hans plats. pissigt eller hur?! nästa vecka ska jag vara där alla mina lediga dagar, dvs fredag lördag söndag då jag inte har Madison och jag ska smita med på alla simturer jag kan. så har jag säkert kommit ikapp sen. det blir bra. Jag kom ihåg att ta med mig kameran till centret idag men bilderna blev superkonstiga. men har ett praktexempel på hur vi känner igen vår mest besökande delfin;

det är är Levy,ser ni hur tydligt fenan "lutar" åt höger. ett lätt kännetecken. andra delfiner har olika sår på fenorna, en delfin som heter Tangles har till exempel en halv fena för att en fiskelina skurit av den på mitten. en delfin har ingen fena alls efter att råkat ut för en hajattack. vad mer vad mer. kan se om jag hittar fler bilder på hur vi känner igen de olika delfinerna. vi kort-tids-volontärer känner bara igen de mest återkommande besökarna. Vid koombana bay finns nästan 250 namnsatta delfiner.

Detta är Levys kalv som heter Eclipse. hur söt som helst. han är ca 3 år och kommer förmodligen lämna sin mamma snart. de manliga kalvarna lämnar sin mamma i treårsåldern, honorna kan va med sin mamma i upp till 5 år.
Gadi och Levy

första gången Shorty fick ge fisk till Levy, hon var i helt extas och jag förstår henne! vill också göra det en dag.

jag kanske ska berätta för er hur det går till när vi får besök på stranden. Det finns något som kallas för "interaction zone", det är ett par bojar som flyter som i en stor rektangel i vattnet. jag är dålig på att uppskatta meter och area och sånt, men den är kanske 100*50 meter eller något. Alla delfiner som besöker den här zoonen vet med all säkerhet att det inte finns någon fara innanför bojarna och att det kommer att finnas massa människor i vattnet som vill titta på dom. vilket är det bästa som vet. De älskar att visa upp sig och är faktiskt väldigt nyfikna på människor, särkilt då vi pratar med dem, klappar händer, sjunger för dem etc. fråga mig inte varför för det bara är så! då vi ser att en delfin kommer innanför zoonen så tar vi upp alla som badar innanför zonnen upp på stranden. Därefter går vi alla i tillsammans (alla volontärer och turister osv), för det är viktigt att delfinen känner att det är den som är först in i zoonen. därefter så står vi där i vattnet och snackar/tittar på delfinen, "the feeder" går i och ger delfinen/rna en fisk eller två som ett tack för att dom kom. viktigt att påpeka är att detta är som lite snacks för dem. de äter nämligen upp till 15 kg fisk varje dag, så 250 gram är som sagt inte speciellt mycket. delfinen bestämmer såklart själv hur länge den vill vara inne hos oss, på somrarna då det är riktigt mycket folk kan de vara kvar i upp till en timma, nu när det går mot vinter här borta så har i alla fall jag vart med om allt från 5-15 minuter. Det är inte alltid det bara är en delfin åt gången. som mest då jag vart där så har det varit tre stycken, andra gånger har de haft inne fem och ibland bara en. det varierar men det är lika fantastiskt varje gång. som Brian, en av långtidsvolontärerna sa idag att har har vart där i flera år men när en delfin kommer in blir även han som ett barn. och detta trots att det är besök i stort sett varje dag, såklart uteblir besök någon gång då och då. men alla andra besök väger upp de uteblivna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0