infoinfo

ni har blivit så fruktansvärt dåliga på att kommentera så nu tänker jag vara tråkig. (och nej jag har inget annat för mig, hatar att se på tv eftersom det är reklam hela tiden och webtv funkar inte och ja. där ser ni)

nu gott folk. vad har vi i våran så kallade discovery pool; (HAHA, undra egentligen vad jag kan och inte kan.)
sea cucumber (sjögurka);

sjögurkor kan se ut på massvis med olika sätt, olika färg, "hudtyp" och givetvis egenskaper så som hur långa de kan bli eller hur små de kan göra sig. de kan alltså bestämma själva hur långa eller korta de ska vara beroende på vad de känner för. Sjögurkan förlyttar sig genom sugproppar som finns på undersidan. kul info är att då de känner sig hotade eller blir uppretade så kastar de ut alla sina inälvor ut genom munnen. sjukt eller hur? efter det kan den i stort sett ersätta organen så som de var förut. haha de rackarna har ingen hjärna heller, jobbigt.

Periwinkle snail (sandsnäcka, ätbara)

en liten snigel helt enkelt. det finns massvis med arter i världen så jag vet inte vad jag ska säga om den. du kan äta den. det är oftast dessa som är sådär äckliga och sitter ett helt gäng under en sten som du plockar upp från havet. De flesta sniglar bär omkring på ett snäckskal och deras tänder är otroligt vassa pga att de ska kunna skrapa/bita loss alger från stenar så de får mat.

mussels (musslor)


även musslor finns i många många olika arter, och en del av dem producerar ju faktiskt pärlor som många vet. De har inget huvud de stackarna, men jag har fattat att man kan se musslan som någon slags larv. för den har en liten fot som den kan vandra omkring på. det låter lite skoj. den har vassa tentakler som gör att den kan sitta fast på stenar och dylikt och givetvis för att skaffa föda. osch ja. vissa tycker ju dem är goda också.

starfish (sjöstjärna)

som med alla andra av dessa djur så finns det många olika sorter. jag tror att vi har åtminstonde 5 olika i våran pool och i akvariumena. Dessa har oftast 5 symmetriska armar (förlorar de en arm kan de få en annan att växa ut, och från den förlorade delen så kan det också växa ut delar som bildar en ny stjärna). de har små fötter över hela armarna, och längst ut på varje arm sitter även ett litet öga - men som mestadels bara kan se ljusskillnader. munnen/munnarna sitter i mitten (på undersidan) av stjärnan och de käkar faktiskt musslor - och även plankton och sånt förstås.

sea sponges (svampar)

ajemänsan. det är den här som folk använder i badrummet. Men de har faktiskt varit levande. Det är inte precis som att man tvättar sig med en fisk eller sjögurka precis som det kanske låter som nu. jag vet inte så mycket om dem mer än att de sitter där och låter vattnet åka igenom den och på så sätt tar den upp näring och ämnen så den klarar sig. borde googla men det är jag för lat för.

sea anenome (hm? anenåm? finns det något sånt ord)

dessa lever oftast på en och samma plats i hela sitt liv. den ser ut som på bilden ovan när den kan äta, när den är mätt så blir den platt som en pannkaka men hittade ingen bild på det. om de ska förflytta sig så tar de lift med en krabba, fisk eller kanske en stor val. det är en sån här som nemo i "hitta nemo" bor i.

sea urchin (ingen aning)

Vi har ett par svarta urchins (ursäkta jag vet inte vad översättningen blir, någon som vet?) i våran pool. de är runda och har flera flera flera stickor/ben över hela kroppen. dessa stickorna kan de lätt tappa och känner man på dem är de nästan hårda som sten, men de kan lätt låta en ny sticka växa ut. jag kan inte så mycket om den här heller för folk blir fascinerade av att bara titta på den. munnen sitter på undersidan av denna kroppen och de käkar som många andra av dessa djuren plankton och baciller som flyter runt i vattnet.

det var det det. nu är jag tillräckligt trött för att sova. bra taktik. kommer bombardera bloggen med onödiga inlägg i framtiden. wohoo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0