stargazing

jag har nog glömt att berätta att jag och Steph var och tittade på stjärnor härom veckan. det kändes ganska fjantigt till en början, innan vi kom fram vill säga. Vi åkte upp upp upp och bort bort borti kanske 20 minuter så kom vi upp det stjärntittarstället. det var spännande faktiskt. högst upp på ett berg och det var precis kolsvart runt oss. Med en mastodontstjärnhimmel ovanför oss. det kändes mäktigt på något konstigt sätt. man kan med blotta ögat se vintergatan (the milky way) jättetydligt. som en lång dimmig remsa över hela himmlen. i teleskopen fick vi se planeterna saturnus och Mars. och sen en del stjärntecken, och vår närmaste stjärna som jag glömt namnet på nu. det var en intressant kväll faktiskt, förutom att det var svårt att förstå allt eftersom de pratade i rymd- och stjärntermer typ. sånt som vi vanliga döda människor verkligen inte förstår oss på! vi fick även gå in ett sånt där runt hus med en glob på taket och ett megateleskop i mitten (heter det så? teleskop=?). den kvällen var helt enkelt ball, för en som gillar att kika på stjärnorna så var det mycket fantastiskt härligt!


jätteteleskopet!

ja. det var svinkallt ute denna fredagen. Jag hade på mig tusen lager med tröjot eftersom jag just nu bara äger 3 långarmade varav 2 är tunna. så jag fick köra lager på lager och dubbla byxor och strumpor. haha, var det australien jag är i verkligen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0