Fremantle Prison

Dagens höjdpunkt (förutom att jag hittade världens snyggaste ring på Fremantle market) var att gå rundtur i Fremantles fängelse. nu orkar jag inte riktigt dra hela historien men fängelset öppnade 1855 och stängde så sent som 1991, under denna tiden användes i stort sett samma metoder i slutet som i början. sista personen hängdes dock någon gång på 60 talet om jag inte minns fel. äsch, gå in här och läs om ni är intresserade vettja.


ingång till fängelset

nu skulle inte den här bilden vara här men det blev fel och jag orkar inte engagera mig riktigt. här är vi i mitten av huset där alla celler är. sammanlagt fyra våningar. det kändes som man stog mitt i en fängelsefilm, det ser exakt ut som på film.

om fångarna var tillåtna att få besök så fick de sitta på varsin sida om en glasvägg och prata i små bås. de hörde varande genom ett galler i nedre delen på glasrutorna.

Rum 1, fångarnas första syn i fängelset där de fick lämna ifrån sig alla kläder och värdesaker. dörren till höger leder in till duschrum nummer ett.

vaktplatser. enda ställena där de fanns vapen i fängelset. det innebar högrisk att ha på sig vapen nere bland fångarna eller i fängelset.


det här är ett av fönstren i fängelsets kyrka. titta där fönstret är "delat" och på den mittersta fönsterdelen så ser ni att man ser skepnaden av ett kvinnoansikte sett från sidan. En enda kvinna har blivit hängd i detta fängelset och det sägs att det är hon som avspeglar sig i rutan..

mycket allvarlig guide och kissinödig kille.



de här hinkarna var toaletter i cellerna och byttes endast en gång per dag. ända fram till då fängelset stängdes ner 1991 så användes dessa!


kommer mer uppdatering..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0